OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Nerad bych se mýlil, ale tohle je záležitost vysloveně a výhradně jen pro zasvěcené. Dost dobře si totiž nedovedu představit, jak by mohla oslovit někoho, kdo s MORIORRem neměl nikdy nic společného. A na tom vlastně remasterovaná reedice (mohu-li to tak nazvat) demo nahrávky „Cholera“ a záznamu z vystoupení kapely na památném koncertu „Death Metal Session II.“ z těsně předrevolučních časů stojí a padá.
Pokud si ji pustíte nepřipraveni, pravděpodobně se jejím hracím časem daleko nedostanete, a ještě dlouho poté si budete pod vousy bručet něco o totálním a šedivě nudném metalovém pravěku. Pokud si ji ale naopak pustíte připraveni do nejmenšího detailu, tedy zejména jako zasvěcení a oddaní pamětníci „oněch časů“ (nebo dokonce vlastníci předmětných záznamů v jejich původní podobě a vydání), pak vás to nejspíš pohladí na srdíčku a na duši. A nejkrásnější na tom všem je, že je to tak moc slyšitelné, že jsem k takovému závěru došel i já, který bych sám sebe ve vztahu k MORIORRu označil jako úplně neutrálního, neboť nejsem ani bez jakékoliv znalosti a mírné příchylnosti ke kapele, ale nejsem jí také ani trochu na věky zaprodán. Důvod je prostý – v podání MORRIORu jsem totiž až doteď znal přesně tři skladby, a to (a zasvěcení už vědí) „Termonukleární jatka“, „Vendeta“ a „Extremní kreativita“, neboli skladby, které kapelu reprezentovaly na raných polistopadových samplerech „Ultra Metal“ (1990) a „Death Metal Session“ (1991). A všechny tři mi byly se svou bohatou a šťavnatou (na svou dobu, pochopitelně) porcí tuzemského dřevního heavy – thrash – death metalu nadmíru sympatické, to přiznávám. O zbytku repertoáru MORIORRu (který je, alespoň na tomto CD, přesně takový, jak si onu výše popsanou stylovou krabičku představíte) jsem ovšem až doteď mohl jen neúspěšně polemizovat a stejně neúspěšně bych se také zřejmě pokoušel najít v něm po šestnácti letech zatraceně spěšného hudebního vývoje cosi alespoň trochu přitažlivého. Takže to prosím berte tak, že platí, co už jsem říkal v úvodu – „Cholera/Death Metal Session II. Live“, to je nahrávka, kterou buď vezmete všemi deseti, anebo jí věnujete jen jeden jediný nenápadný a nechápavý pohled. Jistěže ano. Vždyť ono je to tak průzračné, že už by to ani průzračnější být nemohlo.
MORIORR. Jestli víte, o čem je řeč, vstupte. Jestli ne, buďte prosím při braní za kliku opatrní.
3 / 10
Jiří Šujanský
- zpěv, kytara, baskytara
Jarda Pracna/Pavel Kohout
- kytara
Slávek Brada
- baskytara
Mirek Nedvěd
- bicí
1. Intro
2. Hoře
3. Přítel pláč
4. Toulaví psi
5. 7 pekelnejch bran
6. Notorik
7. Cholera
8. Mauglí
9. Vendeta
10. Intro
11. Invaze
12. Znetvořená duše
13. Zlý
14. Štěstí a válka
15. Apokalypsa
16. Tormentace
17. Likvidátor AIDS
Cholera/Death Metal Session II. Live (2005)
Jsem tvůj Kristus (2005)
Čas na funerál (demo) (2004)
Řev alkoholika (demo) (1990)
Cholera (demo) (1989)
Vydáno: 2005
Vydavatel: Werewolfmusic (1988, 1989, remastering 2005)
Stopáž: 78:21
Produkce: Jiří Šujanský
Náhodou...Termonukleární Jatka jsou nářez...bereti-li jejich hudbu s nadhledem, pythonovsky, budete se bavit.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.